ITD z większą presją na nakładanie kar

Związki zawodowe działające w Inspekcji Transportu Drogowego zwracają publicznie uwagę na nowe zasady „premiowania” inspektorów BKOE (biura kontroli opłat elektronicznych) zależnego od ilości wystawionych mandatów i odebranych dowodów rejestracyjnych.

KRYTERIA PRZYZNAWANIA PREMII INSPEKTOROWI BKOE.
Wprowadzono nowy katalog czynności mających wpływ na wysokość premii – oto lista czynników warunkujących przyznanie premii „uznaniowej” inspektorowi (ułożona w kolejności od najlepiej opłacalnych do najmniej opłacalnych):
1. Kontrola wynikowa podmiotu zagranicznego.
2. Kontrola wynikowa podmiotu krajowego.
3. Nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego.
4. Kontrola stanu technicznego skutkująca zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.
5. Sprawowanie zastępstwa pod nieobecność koordynatora zespołu.

SKUTKI NOWYCH ZASAD PREMIOWANIA
Należy się spodziewać, iż funkcjonariusze ITD będą zainteresowani maksymalizacją ilości kontroli zakończonych ukaraniem przedsiębiorstwa, bez presji w zakresie jakości i obiektywności przeprowadzonych czynności kontrolnych, mających przede wszystkim wpływ na faktyczne bezpieczeństwo transportu.
Wydział Informacji i Komunikacji Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego odniósł się do uwag związkowców i opublikował stosowne wyjaśnienie wskazując m.in., iż „Czynności służbowe związane z nałożeniem grzywny w drodze mandatu karnego zostały wskazane z uwagi na fakt, iż inspektor BKOE zobowiązany jest również do reagowania na wykroczenia w ruchu drogowym, które kończą się postępowaniem mandatowym lub skierowaniem wniosku o ukaranie do Sądu. Inspekcja Transportu Drogowego realizuje m.in. działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Działania te są ukierunkowane na poprawę świadomości społecznej, która ma wpłynąć na zmianę zachowania uczestników ruchu drogowego oraz kształtować właściwe postawy, a w konsekwencji zminimalizować ryzyko wystąpienia niebezpiecznych zdarzeń drogowych oraz ograniczyć liczbę ofiar drogowych tragedii. Jednym z elementów powyższego jest egzekwowanie prawa oraz pociąganie do odpowiedzialności naruszających obowiązki ustawy prawo o ruchu drogowym.”

STANOWISKO GITD
Bezsprzecznie wyrażone wyżej stanowisko kierownictwa GITD potwierdza, że jedynie „motywuje” kontrolerów do przeprowadzania kontroli, podkreślając, że „Ocena pracy inspektorów realizowana jest przez przełożonych na podstawie równych kryteriów odnoszących się do osiąganych wyników pracy i w żaden sposób nie ma celu wywierania presji na restrykcyjność działań.”
Główny Inspektorat podkreśla nadto, że nie uległy zmianie „wewnętrzne regulacje obowiązujące w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego dotyczące nagród tj. Zarządzenie Dyrektora Generalnego GITD z 08 grudnia 2015 r. w sprawie wprowadzenia zasad przyznawania wynagrodzenia, nagród, premii, dodatków zadaniowych i specjalnych ustalają kryteria przyznawania nagród, gdzie m.in. podstawowym z nich jest fakt szczególnie dobrego wykonywania obowiązków z uwzględnieniem ilości, jakości i złożoności wykonywanej pracy, a także samodzielności i zaangażowania pracownika.”

KONKLUZJA
Reasumując odpowiedź GITD zaprzecza faktowi uzależniania premii inspektorów od wyników ich pracy w zakresie ilości nakładanych sankcji. Z drugiej strony GITD potwierdza, że takie premiowanie zostało wprowadzone aby zmotywować inspektorów BKOE. Zatem GITD zarówno zaprzecza jak i potwierdza. Wszystko jednak sprowadza się do konkluzji, że Skarb Państwa potrzebuje pieniędzy. Jak zwykle próbuje się je znaleźć w kieszeni przewoźników.

Data dodania:

21 sierpnia 2024

Tagi strony:

,

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie.